Jak dobrać właściwą technikę druku do projektu?
Wydruki na różnych materiałach stają się coraz częściej wybieranym sposobem na reklamowanie marki czy dekorowanie biur, sklepów i innych punktów obsługi klienta. Dużym problemem pozostaje jednak wybór odpowiedniej technologii druku, która ma kolosalny wpływ na końcowy wygląd projektu. To właśnie od metody drukowania oraz rodzaju zastosowanego barwnika zależy, czy produkt będzie spełniał oczekiwania. Dlatego warto zapoznać się ze wszystkimi możliwościami.
Najpopularniejsze techniki druku — jaką wybrać?
Obecna technologia umożliwia nadrukowanie dowolnego wzoru na praktycznie każdym przedmiocie, materiale czy sprzęcie. Zdjęciami czy napisami ozdabia się kubki, koszulki, folie, banery i wiele innych powierzchni o różnych teksturach. Uzyskanie najlepszej jakości gadżetów reklamowych zależne jest od wybrania odpowiedniej metody drukowania. Dlatego przed zleceniem wykonania projektu warto poznać różnice między metodami. W ten sposób można łatwo sprawdzić, która z nich będzie najlepsza. Specjaliści z drukarni są w stanie udzielić pomocnych rad, dzięki którym można osiągnąć najlepsze efekty.
Do najpopularniejszych technik druku zalicza się te tradycyjne, które zapewniają wysoką jakość wzoru przy zachowaniu niskiego kosztu zlecenia. Nowoczesne rozwiązania cyfrowe, wykorzystujące zaawansowane sprzęty, wyróżniają się większymi możliwościami w zakresie dostępnych materiałów.
Tradycyjne techniki druku
Podstawowe metody drukowania są nadal stosowane na przemysłową skalę. Koszt reklam wykonywanych tą techniką jest stosunkowo niski, a jakość wzoru pozostaje wysoka. Inwestycja w ulotki czy wizytówki drukowane klasycznymi sposobami staje się bardziej opłacalna przy dużej liczbie zamówionych kopii.
Jedną z najczęściej wybieranych opcji druku analogowego jest sitodruk. W tej technice przygotowany szablon zakrywa się specjalną siatką. W ten sposób otrzymuje się określony kształt na materiale. Bez problemu można nanosić wzory zarówno na całe belki tkaniny, jak i na gotowe elementy odzieży takie jak koszulki czy torby. Sitodruk nie jest szczególnie polecany przy wielokolorowych nadrukach.
Druk offsetowy – czym się wyróżnia?
Offset to rodzaj druku, który charakteryzuje się wyjątkową jakością wykonania. Wykorzystywany jest głównie w przypadku dużych kampanii reklamowych, gdyż proces nanoszenia wzoru jest bardziej skomplikowany i dłuższy niż w przypadku innych technik. Zlecenie staje się opłacalne dopiero przy setkach lub tysiącach egzemplarzy. Za pomocą offsetu drukuje się zazwyczaj ulotki, prasę lub książki.
Najpopularniejsze techniki druku cyfrowego
Druk cyfrowy nie wymaga przygotowania specjalnych matryc, dlatego jest lepszym rozwiązaniem w przypadku pojedynczych wydruków zarówno na materiale, jak i papierze. Technologia ta nie ma żadnych ograniczeń w zakresie ilości kolorów czy przejść tonalnych. Często stosowaną metodą jest ekologiczny nadruk sublimacyjny. Sprawdza się idealnie przy szczegółowych wzorach i skomplikowanych graficznie projektach.
Do wielkoformatowych billboardów, banerów zewnętrznych, folii samoprzylepnych i plakatów odpowiednim wyborem jest druk solwentowy. Sprawdza się nawet przy pojedynczych zleceniach, gdyż nie generuje wyższych kosztów niezależnie od wielkości zamówienia. Charakteryzuje się też wyjątkową odpornością na działanie czynników atmosferycznych.
Druk wielkoformatowy w technologii HP Latex
Plotery marki HP Latex świetnie nadają się do tworzenia materiałów, które mogą być umieszczane zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz budynków. Dzięki wysokiej trwałości wydruków nie są one narażone na zniszczenia spowodowane działaniem czynników atmosferycznych. Ta zaawansowana technologia umożliwia nanoszenie dowolnych wzorów na folie, tkaniny, papiery czy płótna. Dużą zaletą tej metody jest też gotowość materiałów do użytku zaraz po wyjściu z drukarki.
Czym jest druk cyfrowy DTG?
Druk DTG to nowoczesna metoda, która pozwala przenieść na materiał praktycznie każdy wzór, gdyż nie ma żadnego ograniczenia w kolorach. Podczas procesu drukowania tkanina lub różnego typu odzież jest umieszczana na specjalnej podkładce. Drukarka nanosi obraz bezpośrednio na materiał. Każda barwa jest doskonale odzwierciedlona, a cała grafika zachowana jest w wysokiej rozdzielczości. Uzyskany wzór charakteryzuje się też wysoką trwałością.
Druk laserowy – reklama najwyższej jakości
W przypadku reklam o małym formacie duże znaczenie ma jakość najmniejszych szczegółów. Ulotki są na tyle małe, że ich dobra prezentacja uzależniona jest od dobrej realizacji projektu. Każdy detal musi być doskonale widoczny. Druk laserowy to technika, dzięki której można wykonać skomplikowane wzory z największą dokładnością. Dlatego wykorzystuje się tę metodę przede wszystkim do materiałów reklamowych, które są istotnym elementem w kampanii marketingowej.