Meble sprzedażowe – które wybrać i jak zaplanować ich ustawienie?
Niezależnie od tego, jaki rodzaj firmy prowadzisz, wybór mebli sklepowych ma ogromne znaczenie. Odpowiednia konstrukcja i przemyślane rozstawienie ekspozycji mają bezpośredni wpływ na zainteresowanie klientów produktami z danej kategorii. Dlatego zakup różnych elementów wyposażenia nie powinien być dyktowany tylko ceną. Dowiedz się, jakie meble sklepowe sprawdzą się idealnie w Twojej firmie.
Jakie są rodzaje mebli sprzedażowych?
Odpowiednie wyposażenie sklepu może przynieść wiele korzyści dla całej firmy. Dopasowany rodzaj mebli może zwiększyć zainteresowanie klientów i pozytywnie wpłynąć na wyniki sprzedaży. Warto więc rozważyć zakup elementów ekspozycji z różnych kategorii.
Regały
Stanowią one niezbędne wyposażenie niemal każdego sklepu. Najpopularniejsze są regały metalowe, ale coraz częściej można spotkać tego typu meble sklepowe wykonane z innych materiałów wysokiej jakości. Warto postawić na modele, które mają opcję dołączenia kolejnej półki. Dzięki temu regały będą funkcjonalne przez długie lata, nawet jeśli firma znacznie się rozwinie.
Istotne są też parametry techniczne. Przed dokonaniem zakupu należy oczywiście dokładnie sprawdzić wszystkie wymiary mebli sprzedażowych. Bardzo ważna jest także maksymalna nośność regału. Jeśli mebel ma skutecznie wzbudzać zainteresowanie, to warto też zwrócić uwagę na jego wygląd.
Gabloty
Gabloty to również bardzo przydatne meble sprzedażowe, które znakomicie nadają się do ekspozycji towarów o dużej wartości. Przeszklone modele zamykane na klucz są też świetnym rozwiązaniem na prezentację delikatnych produktów, które łatwo zniszczyć. Co więcej, tego typu meble sklepowe stanowią też świetne zabezpieczenie przed brudem i kurzem.
Przed zakupem tego rodzaju wyposażenia warto zwrócić uwagę na to, czy istnieje możliwość zainstalowania oświetlenia wewnątrz gabloty. Przyjemne dla oka światło sprawi, że ekspozycja będzie wyróżniać się na tle innych.
Wyspy
Jest to szczególnie ważny rodzaj mebli sklepowych, jeśli priorytetem jest zwrócenie uwagi klienta na konkretny zestaw produktów. Z tego powodu na wyspach najczęściej umieszcza się ekspozycję sezonową lub asortyment objęty promocją. Bardzo ważne jest, aby zwrócić uwagę na nośność stołów. Istotne są też inne elementy konstrukcji takie jak regulowane nóżki, które umożliwiają dostosowanie wysokości mebla do potrzeb.
Na co zwrócić uwagę, wybierając meble sklepowe?
Nikt nie chce wymieniać wyposażenia sklepu każdego roku. Gabaryty mebli sprawiają, że ciężko wynosić z małych pomieszczeń. W dodatku ich cena zazwyczaj nie należy do najniższych. Oczywiście regały, półki, gabloty czy gondole są inwestycją, która się zwraca, jednak w przypadku słabej jakości mebli, zysk firmy może nie być tak pokaźny. Dlatego przed zakupem wyposażenia sklepowego warto zwrócić uwagę na kilka istotnych czynników.
Stabilność i wytrzymałość
Meble sklepowe powinny przede wszystkim odznaczać się konstrukcją, która zapewni bezpieczeństwo produktów na półkach, ale przede wszystkim każdego klienta. Towary umieszczane na regałach, wyspach czy w gablotach mogą być dosyć ciężkie, dlatego wytrzymałe materiały to podstawa. Zbyt duże obciążenie niskiej jakości półki mogłoby skutkować zniszczeniem.
Duże znaczenie ma też stabilność wszystkich elementów ekspozycji. Zarówno pracownicy, jak i klienci mogą się przypadkowo oprzeć o regał metalowy przy sięganiu po konkretny produkt lub przy układaniu towaru. Solidne meble sklepowe powinny zatem mieć wzmocnienia, które wykluczą możliwość nieszczęśliwego wypadku.
Funkcjonalność mebli sprzedażowych
Bardzo ważną kwestią w kontekście wyposażenia sklepu jest funkcjonalność. Meble od czasu do czasu trzeba przesunąć lub zdemontować. Dlatego bardzo ważne jest, aby regały metalowe, gabloty czy gondole był łatwe w przemieszczaniu i w montażu. Dzięki temu reorganizacja ekspozycji nie będzie stanowić problemu. Mobilność mebli ułatwi też znacznie utrzymanie czystości w firmie.
Ekspozycja produktów
Meble sklepowe zajmują większość miejsca w każdym sklepie. Z tego powodu ogromne znacznie ma ich wygląd oraz ułożenie w pomieszczeniu. Dobra ekspozycja produktów sprawi, że każdy klient będzie o wiele chętniej odwiedzał firmę. Dlatego warto zastanowić się nad tym, jak towar będzie prezentował się na wyspach, regałach, metalowych półkach czy w gablotach. Znaczenie może mieć tutaj kształt, kolor, a także materiał, z jakiego meble sprzedażowe zostały wykonane.
Wygoda klienta
Meble sklepowe muszą być dobrze dopasowane do produktów, które oferuje firma. Wybór rodzaju wyposażenia powinien być podyktowany komfortem klienta. Dlatego w niektórych przypadkach stojaki czy regały nie mogą być zbyt wysokie, aby wszyscy mogli bez problemu zdjąć towar z półki. Istotne jest też, aby widoczne były informacje o cenie oraz promocji na określony rodzaj produktów. Dzięki temu odwiedzającym będzie łatwiej podjąć decyzję o zakupie.
Ustawienie mebli sklepowych – czy ma znaczenie?
Aby sklep generował zyski, rozłożenie wszystkich produktów musi być odpowiednio zaplanowane. Ciężko wytypować optymalne rozmieszczenie mebli, lady i alejek. Oczywiście wszystko zależy od wielkości pomieszczenia, w którym znajduje się firma. Istnieje jednak kilka wskazówek, które podpowiadają, na co zwrócić uwagę podczas urządzania lokalu sprzedażowego.
Przede wszystkim duże znaczenie ma dopasowanie mebli sklepowych do danej kategorii produktów. Jeśli towar jest ciężki, to wysokie półki nie są dobrym rozwiązaniem. Bardzo ważne jest też, aby liczba regałów i stojaków nie sprawiała wrażenia chaosu. Zagubionym klientom może być trudno podjąć decyzję. Dlatego warto zwrócić uwagę na wolną przestrzeń, która pozwoli odpocząć odwiedzającym.
Logotyp podświetlany czy przestrzenny – który wybrać?
Wybór odpowiedniego logo 3D zależy głównie od konkretnych wymagań i potrzeb, ale także od możliwości finansowych. Podświetlane logotypy i napisy będą na pewno kosztowały nieco więcej. Do tego dochodzi trudniejszy montaż i długoterminowe wydatki związane z utrzymaniem. Jeśli napis lub wzór mają znajdować się we wnętrzu, to pod uwagę trzeba też wziąć dobre umiejscowienie lampy, aby światło nie przeszkadzało w pracy lub nie irytowało klientów. Z instalacją zwykłego logotypu nie ma takich problemów, ale sama reklama czy dekoracja jest nieco mniej efektowna. Dlatego coraz więcej osób decyduje się na wersję podświetlaną, która wymaga trochę większego wydatku, ale może przynieść znacznie lepsze rezultaty.