Nowoczesne rozwiązania w sklepach stacjonarnych – jak się wyróżnić?
Współczesny konsument oczekuje od sklepu więcej niż dogodnej lokalizacji czy odpowiedniego asortymentu. Marka powinna nie tylko wyróżniać się wśród konkurencji, ale także dopasować do indywidualnych potrzeb klienta, tak by jego ścieżka zakupowa przebiegała jak najwygodniej. Zakup powinien być doświadczeniem i przyjemnością lub czynnością niepowodującą dodatkowego stresu czy kłopotu. Jakie innowacje wprowadzić w takim razie firmie? Co spowoduje, że sklep stanie się bardziej zachęcający dla nowych i obecnych klientów?
Komfort zakupów
Komfort zakupów to oczywisty i obowiązkowy punkt, który powinien kojarzyć się z firmą. Klienci czekający w długich kolejkach spowodowanych złą organizacją alejek i obsługi będą nie najlepiej kojarzyć dany sklep. Inwestycja w dodatkowe kasy czy poprawną komunikację wizualną może znacząco poprawić doświadczenia konsumentów – np. irytacja spowodowana poszukiwaniami produktów w szeregu złych regałów nie będzie już problemem. Warto zastanowić się jakie przeszkody może napotkać na swojej drodze użytkownik sklepu i spróbować je wyeliminować. Niekiedy jedynie zmiana podpisów czy kolorystyki może być wystarczająca.
Rozwiązania samoobsługowe
Szczególnie w przypadku mało licznego personelu warto zainwestować w rozwiązania samoobsługowe. Pozwoli to naturalnie rozładować kolejki i sztuczne zatłoczenie. Co więcej, niektórzy konsumenci wolą ograniczyć kontakty międzyludzkie podczas zakupów, dlatego chętniej skorzystają z kas bez pracowników. W wielu sklepach odzieżowych można spotkać także specjalne roboty czy ekrany dotykowe umożliwiające wybór odpowiedniej części garderoby online czy opcję zamówienia brakującego rozmiaru. Takie rozwiązania wykorzystują strategię omnichannel polegającą na łączeniu światów online i offline, ecommerce ze sprzedażą stacjonarną. Dzięki takim działaniom klienci mogą płynnie poruszać się pomiędzy platformami sprzedażowymi.
Dostępność asortymentu
Obecnie konsument oczekuje od sklepów stacjonarnych przede wszystkim dostępności – widząc produkt na żywo może ocenić, czy to na pewno dobry wybór. W przypadku takich działań również dobrze sprawdzi się strategia omnichannel, opcja dostawy produktu do punktu sprzedażowego będzie szczególnie wygodna dla klientów zaczynających poszukiwania od platform online. Warto także wprowadzić możliwość sprawdzenia ilości dostępnego stacjonarnie asortymentu i ewentualnej jego rezerwacji.
Wystrój i wyposażenie sklepu
Kreatywny wystrój sklepu to połowa sukcesu. Zachęcająca wizualnie przestrzeń już na początku staje się wyborem wartym uwagi. Wnętrze nie powinno przytłaczać ani kolorami, ani dźwiękami, klient powinien czuć spokój i komfort podczas zakupów. Dobrze zwrócić uwagę na ułożenie ekspozycji, porządek, a także hierarchię produktów. Regały powinny eksponować asortyment, jednak same meble zwykle nie muszą zbytnio rzucać się w oczy. Dobrym pomysłem może być inwestycja w ekrany cyfrowe pokazujące jak np. ubrania wyglądają w stylizacjach na modelach czy jakie dodatkowe cechy ma dany przedmiot.
Nowoczesne technologie
Innowacje w sklepie mogą przybierać różne formy – warto zastanowić się jakie rozwiązania nie tylko zainteresują konsumentów, ale także ułatwią ich ścieżkę zakupową. Szczególnie warte uwagi mogą być specjalne aplikacje lojalnościowe czy ekrany dotykowe. Wielu klientów doceni również np. możliwość zamówienia dodatkowych produktów już ze sklepu stacjonarnego czy różnorodne metody zapłaty – np. na rynku pojawiło się aktualnie dużo przedsiębiorstw obsługujących systemy odroczonych płatności. Firmy obuwnicze mogą natomiast zastanowić się nad inwestycją w specjalne skanery stóp, a odzieżowe w nowoczesne interaktywne przymierzalnie z dopasowanym oświetleniem.
Zastanawiając się nad wprowadzeniem innowacji do swojej firmy, warto przede wszystkim wcześniej przeanalizować potrzeby i problemy obecnych klientów. Niekiedy już drobne i mało kosztowne zmiany są w stanie znacząco poprawić doświadczenia zakupowe konsumentów. Na rynku obecnie znaleźć można szeroki wybór nowoczesnych rozwiązań umożliwiających rozwój sklepu – dobrze jednak podejść rozsądnie co do zapotrzebowania wdrażania każdego z nich.