Regały sklepowe, czyli jak prezentować produkty?
Mają za zadanie nie tylko pomieścić i magazynować produkty, ale przede wszystkim jak najlepiej je wyeksponować i zachęcić klienta do zakupu. Meble powinny być estetyczne i dopasowane do wystroju wnętrza. Jak wybrać i dopasować idealne regały sklepowe?
Dlaczego warto zwracać uwagę na sposób ekspozycji produktów?
Sposób ekspozycji produktu to dość istotny czynnik decyzyjny podczas ścieżki zakupowej klienta. Ułożenie asortymentu powinno zainteresować konsumenta i zachęcić go do zakupu. Nie wystarczy jednak jedynie wyłożyć towar na półki. Zarówno cały wystrój sklepu, jak i typ i wygląd regałów, będzie miał duże znaczenie. Warto również zwrócić uwagę nie tylko na rodzaj czy kolor wystawianych opakowań, ale także ich ilość i ułożenie. Aktualnie coraz więcej przedsiębiorców zaczyna zdawać sobie sprawę z tego, jak duże znaczenie ma ekspozycja w sklepie, dlatego starają się wdrożyć zasady merchandisingu do optymalizacji sprzedaży. O czym przede wszystkim warto pamiętać?
Porządek
Sklepy odznaczające się brakiem organizacji i jasnego podziału na sekcje czy działy wywołują w klientach negatywne odczucia. Cały proces zakupowy staje się utrudniony, konsument za każdym razem musi szukać produktu, co znacząco wpływa na jego przyjemność z zakupów i nastrój. Porządek i spójna komunikacja wizualna sprawią, że sklep będzie bardziej przystępny i zachęcający.
Sposób ułożenia towaru na półkach
Wykładając asortyment na regały, nie warto kierować się zasadą im więcej tym lepiej. Przeciążone półki będą sprawiać wrażenie stale zabałaganionych, a klienci mogą mieć problem z wyciągnięciem z nich upragnionego produktu. Warto również zwrócić uwagę na to, na jakiej wysokości znajdują się określone towary – konsumenci najchętniej sięgają po te, które znajdują się na wysokości ich wzroku. Dobrze w takim razie umieścić na tym poziomie asortyment z największą marżą. Taka taktyka podnosi szansę sprzedaży nastawionej na większe zyski czy wystąpienia cross sellingu.
Dopasowanie regałów sklepowych do przestrzeni
Regały ekspozycyjne to bardzo ważny element wystroju sklepu. Wykorzystywane jako jedno z narzędzi merchandisingu pomagają odpowiednio wyeksponować towar i zachęcić klientów do zakupów. Powinny być odpowiednio dopasowane nie tylko do asortymentu, ale także aranżacji i układu wnętrza.
Przestrzeń sklepu – wielkość i układ wnętrza
Przed wyborem regałów ekspozycyjnych warto sporządzić dokładny plan zagospodarowania przestrzennego sklepu. Tylko wiedząc, gdzie najlepiej, aby znalazły się kasy i alejki, będzie można dopasować wszystkie meble i zdecydować się na ich rodzaj. Dobry projekt przestrzeni to również szansa kształtowania ścieżki zakupowej klienta. Poprawną komunikacją wizualną będzie można wpływać na to, w jaki sposób konsument porusza się po sklepie i prowadzić go do konkretnych produktów.
Jak wybrać odpowiednie regały ekspozycyjne?
Wybierając regały ekspozycyjne, warto zwrócić uwagę na rodzaj przestrzeni sklepowej i potrzeby z tym związane. Na rynku znaleźć można szeroki wybór mebli wyróżniających się nie tylko wielkością, ale także materiałem wykonania czy nietypowym kształtem.
Rodzaje regałów ekspozycyjnych
Producenci ekspozycji sklepowych oferują wiele rozwiązań dopasowanych do potrzeb przedsiębiorców. W ich ofercie znaleźć można między innymi:
- gotowe rozwiązania – będzie to zwykle najtańsza opcja,
- meble modułowe – regały tego typu można dowolnie łączyć w większe układy, aby stworzyć indywidualną ekspozycję,
- artykuły projektowane na zamówienie – wybór takiej opcji pozwoli najlepiej dopasować zabudowę do wnętrza.
Materiał wykonania regałów sklepowych
Wybierając regały do sklepu, należy przede wszystkim zwrócić uwagę na to z jakiego materiału są one wykonane. Surowce będą miały wpływ nie tylko na maksymalne obciążenie i stabilność konstrukcji, ale również jej estetykę. Warto wybierać solidne i wytrzymałe tworzywa. Szczególnie dobrze sprawdzą się między innymi stal czy aluminium, które cechuje duża odporność na uszkodzenia mechaniczne.
Odpowiednio dobrane regały ekspozycyjne mają znaczący wpływ na odbiór sklepu przez klienta. Nie tylko odpowiadają za estetykę wnętrza, ale także pełnią istotną funkcję w działaniach merchandisingowych.